Smartphones giver børn mulighed for at være forbundet til internettet, uanset hvor de er, så du skal nøje overveje, om og hvornår de er klar til at få en mobiltelefon, og hvad du er tilpas med, at dit barn er i stand til at tilgå online. I Danmark får danske børn typisk deres første mobiltelefon i 8-9 års alderen. Men da børn i skolealderen kun er i gang med at lære at håndtere følelser, tanker og adfærd og træffe ansvarlige beslutninger, giver det god mening at tage højde for det enkelte barns udvikling, og om barnet er klar til ansvaret og fristelserne fra en mobiltelefon, og især en smartphone, der er forbundet til internettet.
Køber du et børneabonnement hos Telia, kan du føle dig helt tryg. Vi blokerer nemlig for indholdstakserede SMS’er, betalingstjenester og opkald til 90-numre. Desuden spærrer vi for udlandsforbrug, og dermed også opkald til udlandet. Så er du helt sikker på, at regningen ikke løber løbsk. Gennem vores forældrekontrol, kan du også være helt tryg ved, at din barn ikke kan købe spil og apps uden din godkendelse.
Når du skal vælge mobilabonnement til dit barn, er det også vigtigt at vide, at data ofte har grænser og kan koste ekstra, hvis de overskrides. For at sikre dataforbruget ikke stikker af, har Telia indført forbrugskontrol på alle vores børneabonnementer. Det betyder, at du kan være helt sikker på, at dit barn ikke overskrider den fastsatte datagrænse.
Hvad skal jeg overveje, før jeg giver mit barn en smartphone?
1. Tal med dit barn. Involver barnet i processen med at få en telefon, og sørg for at have regelmæssige åbne samtaler med barnet om telefonbruget. Det er vigtigt at dit barn forstår, at målet ikke er at overvåge, men at give dem de færdigheder de har brug for, for at kunne bruge teknologien ansvarligt.
2. Vælg den rigtige telefon. Generelt anbefaler vi, at du køber dit barn en smartphone, der bruger samme styresystem som din egen mobil, da det kan gøre processen nemmere. Er du mest til iPhones, kan du altid finde en iPhone til en god pris her hos Telia. Se hele vores udvalg her. Er du mere til Androids, har vi også et stort udvalg af budgetvenlige mobiler, der er oplagte som begyndertelefoner. Se vores store udvalg her.
3. Installer apps på forhånd. Konfigurer dit barns telefon, og download alderssvarende apps på forhånd, så du efterfølgende slipper for at skulle igennem junglen af tvivlsomme apps for børn, hvor mange har skjulte betalingstjenester.
4. Lav regler for brug af mobilen, og tal om online sikkerhed. Diskutér passende regler for daglig skærmtid, brug inden sengetid, i skolen osv. Sørg for også at tale om onlinerisici, før dit barn udforsker den digitale verden. Tal med dit barn om udfordringer som online mobning, deling af information, pornografi osv. Tal åbent om risiciene, så dit barn ved, hvordan man skal håndtere disse situationer - eller ved, at de altid kan tale med dig, hvis noget de stødte på online, fik dem til at føle sig utilpas.
Sørg for at have regelmæssige snakke med barnet om den digitale verden og telefonbrug - og sørg for at revurdere de regler, du har pålagt dem, efterhånden som de vokser og viser mere modenhed. Og glem ikke at blive ved med at fortælle dem, at de skal komme til dig, hvis der sker noget slemt.
Hos Telia er dit barns digitale sikkerhed vores største prioritet, hvorfor vi har adskillige muligheder for forældre- og forbrugskontrol, som du kan læse mere om her.