Data er i denne sammenhæng personoplysninger, vi har om dig, og som vi bruger, når vi skal opfylde og administrere din aftale hos os.
I vores persondatainformation får du svar på disse spørgsmål:
- Hvilke type af data registrerer vi?
- Hvor og hvordan indsamler vi data?
- Hvad bruger vi data til?
- Hvor længe gemmer vi data?
- Er der tredjeparter ud over Telia, der kan behandle dine personlige data?
- Hvordan beskytter vi dine personlige data?
Hvilke typer af data indsamler vi?
Vi registrerer fem typer af data:
1. indholdet af en kommunikation
2. trafikdata
3. lokaliseringsdata
4. sensitive data
5. almindelige personoplysninger
Hvad indeholder de fem typer af data?
- For at kunne levere indholdet af en kommunikation, som fx en SMS - er vi nødt til behandle data om den. At vi behandler indholdet i en kommunikation betyder ikke, at vi ser indholdet. Vi behandler denne data i op til fem dage, før vi sletter den. Indholdet er krypteret i vores systemer, og der er meget få medarbejdere, som er i kontakt med denne type data.
- Trafikdata er data, vi behandler for at overføre kommunikation i elektroniske netværk og tage os af din betaling for den.
- Lokaliseringsdata angiver den geografiske placering af det udstyr, du bruger på netværket.
- Sensitiv data er særlige følsomme persondata om dig, og dem behandler vi kun yderst sjældent. Det kan dog ske, at fx medlemmer af en fagforening har indgået en rabataftale med en brugsforening og derfor får rabat hos os. Her kommer vi til at behandle data om medlemskab af fagforeningen, og det bliver kategoriseret som sensitiv data.
- Når vi leverer en tjenesteydelse og administrerer din aftale hos os, registrerer vi en række almindelige personoplysninger om dig, fx dit navn, CPR-nr., adresse, telefonnummer og din e-mailadresse. Disse oplysninger har du selv oplyst ved oprettelsen af dit nuværende abonnement, ved at give samtykke eller ved at oprette dig som bruger på Mit Telia.
Vi vedligeholder data løbende, fx din adresse, ved hjælp af opslag i CPR-registeret.
Hvor og hvordan indsamler vi data?
Telia tilbyder en bred vifte af produkter og tjenester. De oplysninger, vi indsamler om dig, afhænger af de produkter og/eller tjenester, du bestiller og/eller bruger, og de data, du giver os, når du bestiller produkter og (eller) tjenester eller registrerer dig på vores hjemmesider, applikationer og andre platforme.
Telia indsamler og behandler dine personoplysninger:
- som du selv giver os, f.eks. når du kommunikerer eller har et aftaleforhold hos Telia, dvs. du køber vores produkter og (eller) tjenester eller tilmelder dig tjenester, abonnerer på vores nyhedsbrev, svarer på vores kundetilfredshedsundersøgelse, kontakter os for information osv.,
- som genereres, når du bruger vores kommunikationsnetværk, vores tjenester og platforme, når du foretager telefonopkald, sender beskeder (fx SMS), surfer på Internettet, bruger tv- og underholdningstjenester, besøger vores websteder osv.,
- som er afledte data - data, vi har oprettet baseret på dine personlige data, såsom brugerprofiler, data oprettet ved analyse og automatiserede beslutningsprocesser om dine mulige interesser, foretaget ved hjælp af analyser;
- som vi får fra andre kilder, såsom andre tjenesteudbydere, offentligt tilgængelige registre, offentlige myndigheder, fx CPR registret, folkeregistret, , kreditbureau (til kreditvurdering), offentligt tilgængelige registre osv.
Hvad bruger vi data til?
Vi behandler kun dine data, når det er nødvendigt, og når det sker af en af disse fire grunde:
- Når vi skal opfylde og administrere din aftale med os.
- Når vi har pligt til det ifølge lovgivningen.
- Når du har givet os samtykke til det.
- Når vi har en legitim interesse i det.
Her er et par eksempler, der viser af hvilken grund og til hvilket formål, vi behandler dine data.
For at levere vores tjenester til dig
Formål:
Vi behandler data for at identificere dig som kunde eller bruger, for at håndtere og levere dine ordrer og for at levere vores kommunikationstjenester. Det kan fx være for at sikre, at du kan ringe, sms’e eller maile til andre. Vi behandler også data, når vi opkræver betaling for de tjenester, du bruger, for at håndtere dine regninger og indbetalinger, til at indhente kreditoplysninger, for at rette fejl og håndtere andre hændelser, klager og reklamationer.
Grund:
Når vi skal opfylde og administrere din aftale med os.
For at kommunikere med dig om vores tjenester
Formål:
Vi behandler også data om dig, når vi kommunikerer med dig på andre måder. Det kan fx være, når vi sender information og er i kontakt med dig om spørgsmål til vores tjenester. Når du ringer til vores kundeservice, kan vi optage opkaldet. Når du chatter med vores kundeservice, kan vi analysere beskederne. Det gør vi for at uddanne vores medarbejdere og forbedre vores svar og måde at arbejde på for at kunne hjælpe dig bedst muligt.
Grund:
Når vi har en legitim interesse i at behandle dine data, og du har givet samtykke til det.
For at udvikle vores tjenester
Formål:
Vi behandler data for at udvikle og administrere vores virksomhed, tjenester, netværk og processer. I den forbindelse kan vi lave statistikker og analyser af kundedata, hvis vi har brug for det.
Grund:
Når vi har en legitim interesse i at behandle dine data, og du har givet samtykke til det.
For at sende direkte markedsføring
Formål:
Vi behandler forskellige typer af data for at markedsføre vores produkter og tjenester direkte til dig. Du kan modtage vores markedsføring via fx brev, telefon, sms eller e-mail. I den forbindelse kan vi lave statistikker og analyser, hvis vi har brug for det.
Grund:
Når vi har en legitim interesse i at behandle dine data, og du har givet samtykke til det.
For at sikre informationer og forhindre misbrug af tjenester
Formål:
Vi behandler data for at opdage og forhindre ulovlig brug eller misbrug af vores netværk og tjenester og andre handlinger, som overtræder vores servicevilkår. Vi behandler også data for at opdage og forhindre bedrageri, virusangreb og lignende.
Grund:
Når vi skal opfylde og administrere vores aftale, har pligt til det ifølge lovgivningen og har en legitim interesse i at behandle dine data.
For at overholde lovgivningen
Formål:
Vi behandler dine data for at kunne opfylde de forpligtelser, vi har ifølge lovgivningen. Det kan fx være logningsreglerne, der kræver, at teleselskaber indsamler oplysninger om deres kunder et år tilbage i tiden.
Grund:
Når vi har pligt til det ifølge lovgivningen.
Hvor længe gemmer vi data?
Vi gemmer data, så længe som det er nødvendigt. Visse data sletter vi med det samme, andre gemmer vi i kortere eller længere tid alt afhængig af, hvad dataene skal bruges til, og hvilke forpligtelser vi har ifølge lovgivningen.
Vi gemmer dine almindelige kundedata, så længe du er kunde hos os. Det gør vi for at kunne opfylde og administrere aftalen med dig. Hvis vores aftale stopper, gemmer vi data om dig på denne måde:
- Almindelige kundedata, fx CPR-nummer, behandler vi i henhold til bogføringsloven med henblik på regnskab i 5 år samt løbende år.
- Telia behandler trafikdata til afregning og dokumentation af forbrug af Telias tjenester i op til 3 år i medfør af forældelsesloven.
- Telia er i henhold til retsplejelovens regler forpligtet til at behandle visse typer af oplysninger om tekniske teledata/trafik i 1 år.
Er der tredjeparter ud over Telia, der kan behandle dine personlige data?
Vi kan videregive dine personoplysninger i det omfang, det er tilladt og (eller) lovpligtigt samt i nøje overensstemmelse med de juridiske krav til beskyttelse af personoplysninger. Telia videregiver kun dine oplysninger i behørigt begrundede tilfælde, til de modtagere, der forpligter sig til at beskytte dem korrekt. Nedenfor kan du finde forskellige modtagere, som vi kan give dine personlige data til:
- Telia Mobil Danmark A/S blev en del af Norlys i april 2024. Til trods for dette skifte vil Telia Company AB fortsat teknisk understøtte delvist Telia Mobil A/S's forretning. Deling af information vil fortsat ske i henhold til indgået aftaler, der sikrer denne lovlige behandling.
- Vi har også partnere, der arbejder for os, som behandler dine data på vegne af Telia. Disse partnere må kun behandle personoplysninger i overensstemmelse med Telias instruktioner og i det omfang, det er nødvendigt for korrekt opfyldelse af deres forpligtelser i henhold til kontrakten med Telia.
Når vi benytter underleverandører stiller vi strenge krav for at sikre, at samarbejdspartneren lever op til Telias måde at drive forretning på, herunder at behandling af data finder sted i overensstemmelse med denne privatlivsmeddelelse. Sådan nogle underleverandører inkluderer f.eks. it-serviceudbydere, servicepartnere til udstyr, og markedsføringsselskaber, der udfører markedsføring på vores vegne.
I visse tilfælde kan vores databehandlere være placeret uden for Danmark, Den Europæiske Union eller Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde. Når personoplysninger behandles uden for EU eller EØS, sikrer vi ved hjælp af databehandleraftaler samt brug af EU-kommissionens standardkontraktbestemmelser eller på anden måde (f.eks. en beslutning om tilstrækkelighed fra Europa-Kommissionen), at overførslerne gennemføres som krævet i loven. Derudover sikrer og kræver vi også, at vores databehandlere sikrer, som krævet i lovgivningen, at dine personlige data forbliver beskyttet, uanset om de overføres uden for EU.
Hvis det på baggrund af en konkret vurdering findes nødvendigt, kan Telia anvende supplerende, passende garantier som f.eks. databeskyttelsesklausuler eller tekniske og organisatoriske foranstaltninger som supplement til en separat databehandlingsaftale for at sikre et passende niveau af databeskyttelse, mulighederne for at håndhæve den registreredes rettigheder.
Flere detaljerede oplysninger om dataoverførselsmekanismen fra sag til sag uden for EU og EØS (hvis relevant) kan fås ved at kontakte Telias DPO ved hjælp af de kontaktoplysninger, du finder nedenfor i denne privatlivsmeddelelse.
I visse databehandlingsaftaler kan der gælde et medansvar med databehandleren, hvilket betyder, at vi og vores partner bærer et fælles ansvar for behandlingen af dine personoplysninger. I dette tilfælde gælder både vores partners databeskyttelsesbetingelser samt vores databeskyttelsesbetingelser.
Herunder kan du læse en oversigt, som beskriver kategorier af tredjeparter, der kan behandle dine data udover Telia:
- Andre telekommunikationsnetværksoperatører eller tjenesteudbydere, der leverer tjenester, såsom fakturering eller fejlfinding og eliminering af fejl.
- Når du forlader vores kommunikationsnetværk og bruger mobile roamingtjenester i andre operatørers netværk (f.eks. på en udlandsrejse), kan disse operatører indsamle og behandle dine personlige data og også modtage data fra Telia. Sådan behandling og indsamling af data er underlagt vilkårene og betingelserne for tredjepartsoperatøren, ikke Telia. Vi opfordrer dig til at stifte bekendtskab med andre operatørers praksis for beskyttelse af personlige oplysninger.
- Når du f.eks. abonnerer på Spotify gennem os, kan det være nødvendigt for levering af servicen, at vi videregiver dine data til den pågældende tjenesteudbyder. Et andet tilfælde er hvis du f.eks. sender din mobiltelefon til reklamation hos, så kan garantiproceduren kræve videregivelse af dine data til producenten.
- Dine data kan også videregives i forbindelse med elektronisk identifikation eller elektronisk signering til identifikationsmæglerservices eller tjenesteudbydere, hvis tjenester du får adgang til eller logger ind ved hjælp af Telias identifikationstjeneste eller identifikationsenhed (såsom NemID) for at bekræfte din identitet eller til at underskrive elektronisk.
- Hvis du bruger betalingsfunktionen i dit mobilabonnement, dvs. du køber en billet eller andre serviceydelser, der kan betales via din telefonregning, kan Telia muligvis behandle de personlige data, der er nødvendige for at udføre betalingstransaktionen, og også videregive abonnementsnummeret til den tjenesteudbyder, som du køber fra tjenesten ved hjælp af betalingsfunktionen.
- Når Telia videregiver personoplysninger til andre teleselskaber eller tjenesteudbydere, udføres behandling og indsamling af personoplysninger i overensstemmelse med de respektive telekommunikationsselskabers eller tjenesteudbyders kontraktmæssige vilkår og privatlivspolitikker, og denne privatlivsmeddelelse gælder ikke for behandling af personoplysninger af disse parter. Andre Teleselskaber og tjenesteudbydere overfører muligvis også personoplysninger til parter uden for EU og EØS. Hvis det er nødvendigt, anbefaler vi, at du kontakter det relevante teleselskab eller tjenesteudbyder, hvis du har brug for flere oplysninger om deres persondatapolitikker.
- Vi kan også give oplysninger om dig til de kompetente myndigheder (Fx Politi, anklagere, domstole, alarmcentral (112) osv.), hvis forpligtelsen følger af lovgivningen. Fx med det formål at forebygge, efterforske, afsløre kriminelle aktiviteter, at yde nødtjeneste osv. i det omfang loven kræver det og i overensstemmelse med foruddefinerede procedurer.
- Offentlige myndigheder i tilfælde, hvor juridiske handlinger forpligter Telia til at levere oplysningerne til relevante formål i relevante sager.
- Andre tredjeparter med dit samtykke, som vi har modtaget i forbindelse med en bestemt tjeneste eller til et bestemt formål.
- Hvis du er indforstået med at få dine kontaktoplysninger (fx telefonnummer, navn, efternavn og adresse) bliver inkluderet i den offentlige telefonbog www.118.dk (og lignende offentligt tilgængelige opslagsværker), videregiver Telia oplysningerne til den dataansvarlige, som administrerer nummeroplysningstjenesten.
- Når Telia er forpligtet ved lov til at give adgang til dine oplysninger til visse virksomheder, forudsat at oplysningerne er offentligt tilgængelige.
- Virksomheder, der administrerer fælles debitors datafiler. Debitorer er registrerede, der ikke har opfyldt deres økonomiske forpligtelser over for Telia på en rettidig og korrekt måde. Telia har ret til at levere debitorernes data til virksomheder, der administrerer fælles debitors datafiler, vedligeholde og derefter levere data til tredjeparter med det formål at vurdere kreditværdighed og foretage gældsstyring. Debitors data leveres kun på de betingelser, der er fastlagt i loven, efter at den registrerede er blevet underrettet om manglende opfyldelse af deres økonomiske forpligtelser.
- Virksomheder, der overtager retten til krav. I overensstemmelse med dansk ret har Telia som kreditor ret til at overdrage kravet på gældsporteføljen til en anden person eller virksomhed, som derefter bliver en ny kreditor. En sådan overførsel kræver ikke debitors samtykke, og debitor modtager hverken meddelelse af den gamle eller den nye kreditor. Overførsel af debitors data er betinget af korrekt implementering af de databeskyttelseskrav, der er fastsat ved lov.
- Inkassoselskaber, i det omfang det er nødvendigt for at igangsætte og håndhæve inkasso.
- Eksterne rådgivere, herunder revisorer, advokater og andre professionelle rådgivere, i det omfang det er nødvendigt for f.eks. at løse en tvist eller retslige krav.
- Som krævet eller tilladt ved lov, for eksempel når man forsyner en abonnent med en forbindelsesspecifik specificering af en faktura.
- I forbindelse med fusioner og opkøb og forskellige forretningstransaktioner og overførsler f.eks. i forbindelse med salg/køb af dele af Telias forretning.
Vi behandler muligvis også anonyme eller aggregerede data, der ikke er knyttet til dig som enkeltperson. Sådanne data er ikke længere personlige data og kan deles til andre formål og med tredjeparter.
Hvordan beskytter vi din personlige data?
Beskyttelse af dine personoplysninger er af største betydning for os, og derfor prioriteres informationssikkerhed og sikring af passende beskyttelse af dine personlige oplysninger helt fra vores topledelse. Vi implementerer de nødvendige organisatoriske og tekniske sikkerhedsforanstaltninger for at sikre integriteten, tilgængeligheden og fortroligheden af dine personoplysninger og data generelt. Disse foranstaltninger inkluderer beskyttelse af medarbejdere, information, it-infrastruktur, interne og offentlige netværk samt kontorbygninger og teknisk udstyr.
Formålet med informationssikkerhedsaktiviteter er at implementere det passende niveau for beskyttelse af information, risikoreduktion og risikoforebyggelse. Vi garanterer sikkerheden i kommunikationsnetværket og fortroligheden af indholdet i meddelelser, du sender, samt tidspunktet og metoden for afsendelse af dem i overensstemmelse med vilkår og betingelser, der gælder for Telia-tjenester og lovgivningen
Alle vores medarbejdere er underlagt fortrolighed og beskyttelse af data, samt deltagelse i obligatorisk uddannelse om beskyttelse af personlige oplysninger. Vores partnere er ligeså forpligtet til at sikre, at deres medarbejdere overholder de samme regler som vi, og at deres medarbejdere er ansvarlige for at opfylde kravene til behandling af personlige data.