Når du er kunde hos os, har du ret til at vide, hvordan vi bruger dine data, og hvad vi bruger dem til. Det betyder, at du altid kan få at vide, hvorfor vi behandler dine data, hvor lang tid vi behandler dem, hvem der behandler dem, og hvad konsekvenserne af behandlingen er.
Her kan du få overblik over dine rettigheder:
- Hvad kan du gøre for at beskytte dine personoplysninger?
- Hvad er dine rettigheder ift. dine personoplysninger?
- Din ret til at få indsigt i data
- Din ret til at få rettet data
- Din ret til at få slettet data
- Din ret til gøre indsigelse
- Din ret til at begrænse behandlingen af data (fra 25. maj 2018)
- Din ret til at få overført dine data (fra 25. maj 2018)
- Hvis du vil klage
- Din mulighed for at søge erstatning
Hvad kan du gøre for at beskytte dine personoplysninger?
Selvom vi i Telia lægger stor vægt på at holde dine personlige data sikre, har du selv også en vigtig rolle for at sikre, at disse mål lykkes.
Inden du videregiver dine personlige data til tredjeparter eller indtaster dem et eller andet sted, skal du overveje, hvem der modtager dataene, og hvor sikkert de bliver gemt.
At afsløre adgangskoder, ID-kortdata og andre følsomme oplysninger og værktøjer og dele dem med andre er ikke tilrådeligt. Vær opmærksom på, at hvis du enten med vilje eller utilsigtet giver andre adgang til dine data, f.eks. på vores selvbetjening, giver du adgang til opkaldslister, serviceoplysninger, faktureringsoplysninger og data både om dig og om andre tilknyttede personer.
Hvis du har mistanke om, at dine personlige data er blevet behandlet i strid med vores fortrolighedsmeddelelse, eller at dine oplysninger er videregivet til fremmede, skal du sørge for at informere os så hurtigt som muligt. På denne måde kan vi forsøge at løse situationen og hjælpe med at minimere potentielle tab. Du kan altid kontrollere og ændre dine data og få adgang til dem i vores selvbetjeningsmiljø.
Hvad er dine rettigheder ift. dine personoplysninger?
- Ret til indsigt. Du har til enhver tid ret til at få adgang til dine personlige data, som Telia behandler. Derudover har du ret til at blive informeret om formålene med databehandling, kategorier af personlige data, modtagere eller kategorier af modtagere, som de personlige data er blevet eller vil blive videregivet til, og slettefrister for dataene. Adgang til data er mulig gennem Mit Telia selvbetjening og ved henvendelse til For at gøre dette skal du validere din identitet og, hvis ikke gennem selvbetjeningen, indsende en anmodning til os.
- Retten til berigtigelse. Du har ret til at få Telia til at rette forkerte eller unøjagtige personoplysninger om dig og at få ufuldstændige personoplysninger udfyldt. Det kan f.eks. være, hvis du ved adgang til dine personlige data konstaterer, at dataene er objektivt forkerte, ufuldstændige eller unøjagtige.
- Retten til sletning (også kaldet "retten til at blive glemt"). Du har ret til at bede Telia om at slette dine data under visse omstændigheder, for eksempel hvis (i) de personlige data ikke længere er nødvendige i forhold til det formål, hvortil de blev indsamlet eller på anden måde behandlet; (ii) du oprindeligt har givet dit samtykke til brugen af dine data, men nu har trukket dit samtykke tilbage, og der ikke er en anden juridisk grund til behandlingen end samtykket; (iii) du har gjort indsigelse mod behandlingen, og der er ingen tvingende legitime grunde til behandlingen, hvor Telias interesser opvejer dine interesser; (iv) det blev identificeret, at dine data er blevet ulovligt indsamlet og (eller) ulovligt behandlet; (v) Telia har en juridisk forpligtelse til at slette dataene; (vi) data blev indsamlet fra dig som barn til en onlinetjeneste, og du ikke længere ønsker oplysningerne behandlet.
- Retten til at begrænse behandlingen af dine personlige data. Du har ret til at bede Telia om at begrænse behandlingen af dine personoplysninger under visse omstændigheder. For eksempel, hvis du har anmodet om at rette dine data, eller gjort indsigelse mod din behandling af personlige oplysninger, kan du bede om midlertidigt at begrænse brugen af dine data, mens din anmodning overvejes. Du kan også bede Telia om at begrænse brugen af dine data i stedet for at slette dem, hvis Telia behandlede dine data ulovligt, men du ikke vil have dem slettet, eller hvis Telia ikke længere har brug for dine data, men du vil have, at Telia beholder dem for at oprette, udøve eller forsvare juridiske krav. Du skal dog tage højde for, at denne ret kræver en meget præcis formulering af formålet og i nogle tilfælde kan resultere i midlertidig afbrydelse af tjenesterne.
- Retten til at gøre indsigelse mod behandlingen. Du har ret til at gøre indsigelse mod behandlingen af dine personlige data under visse omstændigheder, når dine data behandles på grundlag af behandlingsformålet legitim interesse. Hvis vi accepterer din indsigelse, stopper vi behandlingen af dine data til dette formål, medmindre vi kan give stærke og legitime grunde til at fortsætte behandlingen af dine data på trods af din indsigelse. Du har en absolut ret til at gøre indsigelse mod, at Telia behandler dine data til direkte markedsføring, og vi stopper behandlingen af dataene, hvis du gør indsigelse. Denne ret kan ikke bruges i en situation, hvor vi er forpligtet til at sammensætte, indgive eller forsvare et juridisk krav (f.eks. hvis vi mener, at en person har overtrådt kontrakten vi derfor skal henvende os til en domstol eller et andet retshåndhævende organ for at beskytte vores rettigheder).
- Retten til dataportabilitet giver dig yderligere kontrol over dine personlige data. Vi giver dig adgang til dine personlige data eller at få dem overført direkte til en anden tjenesteudbyder (eller dataansvarlig) i et struktureret, almindeligt anvendt og maskinlæsbart format. Det forudsætter, at den anden tjenesteudbyder har kapacitet til at modtage dataene i sådan et format, hvilket Telia ikke er ansvarlig for.
- Retten til at henvende sig til Telia eller en tilsynsmyndighed eller en domstol. Du har altid ret til at kontakte os, Datatilsynet (vedr. databeskyttelse generelt), Erhvervsstyrelsen (vedr. databeskyttelse i forbindelse med kommunikationstjenester) eller Domstolene om beskyttelse af din ret til privatliv og dine personlige data.
Din ret til at få indsigt i data
Du kan gratis bede om at få indsigt i de personoplysninger, vi behandler om dig. Det gør du ved at registrere dig som bruger af en eller flere af vores tjenester via Mit Telia. Når du har registreret dig, kan du sende en anmodning om indsigt direkte via Mit Telia. Ønsker du ikke at registrere dig på Mit Telia, kan du også henvende dig til vores kundepleje på mobilprivat@telia.dk. Vi besvarer din henvendelse hurtigst muligt og senest inden for en måned. Hvis vi ikke kan opfylde dine ønsker, sender vi dig en besvarelse med en tydelig beskrivelse af årsagen.
Her finder du kontaktoplysninger, hvis du vil have indsigt i de personoplysninger, vi behandler om dig.
Din ret til at få rettet data
Vi vil gerne sikre os, at vores data om dig er korrekte. Derfor har du ret til at supplere med manglende og relevante data. Mener du ikke, at vores data om dig er korrekte, kan du også bede om at få dem rettet.
Når dine data er rettet, informerer vi dem, vi har givet data videre til, om, at de er blevet rettet. Dog kun hvis det er praktisk muligt og ikke kræver en alt for omfattende indsats. Hvis du ønsker det, informerer vi dig også om, hvem rettelsen er givet videre til.
Din ret til at få slettet data
Som kunde kan du bede om at få data slettet, hvis en af disse betingelser er opfyldt:
- Hvis data ikke længere er nødvendige til de formål, de blev indsamlet og brugt til.
- Hvis brugen af data kun sker på baggrund af dit samtykke, og du tilbagekalder dette.
- Hvis du modsætter dig brugen af data, og vi ikke har legitime grunde, der vejer tungere end dine.
- Hvis vi ikke behandler data i overensstemmelse med reglerne.
- Hvis vi skal slette data for at overholde vores juridiske forpligtelser.
Vi gemmer data, så længe som det er nødvendigt. Visse data sletter vi med det samme, andre gemmer vi i kortere eller længere tid alt afhængig af, hvad dataene skal bruges til, og hvilke forpligtelser vi har ifølge lovgivningen.
Vi gemmer dine almindelige kundedata, så længe du er kunde hos os. Det gør vi for at kunne opfylde og administrere aftalen med dig. Hvis vores aftale stopper, gemmer vi data om dig på denne måde:
- Almindelige kundedata, fx CPR-nummer, behandler vi i henhold til bogføringsloven med henblik på regnskab i 5 år samt løbende år.
- Telia behandler trafikdata til afregning og dokumentation af forbrug af Telias tjenester i op til 3 år i medfør af forældelsesloven.
- Telia er i henhold til retsplejelovens regler forpligtet til at behandle visse typer af oplysninger om tekniske teledata/trafik i 1 år.
Vi gemmer oplysninger om regninger og betaling så længe, som vi skal ifølge lovgivningen, fx regnskabsloven eller forældelsesloven.
Din ret til at gøre indsigelse
Du har ret til at gøre indsigelse mod vores behandling af dine data. I et sådant tilfælde skal du beskrive præcis, hvilken behandling af data du gør indsigelse mod. Hvis vi vurderer, at vi alligevel vil fortsætte med at behandle den berørte data, skal vi kunne påvise, at der er interesser, der vejer tungere end dine ønsker.
Din ret til at begrænse behandlingen af data
Du har ret til at bede om, at vi midlertidigt begrænser behandlingen af dine data. Vi kan begrænse behandlingen af din data i disse situationer:
- Hvis du mener, at dine data er forkerte, kan du bede om, at vi begrænser behandlingen af dine data, mens undersøgelsen er i gang hos os.
- Hvis du har brug for dine data til at bestemme, håndhæve eller forsvare juridiske krav, selvom vi ikke længere behøver dine data.
Hvis vi begrænser behandlingen af dine data midlertidigt, informerer vi dem, vi har videregivet dataene til, om, at brugen er midlertidigt begrænset. Dog kun hvis det er praktisk muligt og ikke kræver en alt for omfattende indsats.
Din ret til at få overført dine data
Du har ret til at få adgang til de data, som du selv har givet til os, hvis du vil bruge dem til et andet formål. Det kaldes at portere data. Du kan fx flytte dine data til en anden operatør, dataansvarlig eller et andet it-miljø.
Dette gælder, når du har givet samtykke til databehandlingen, eller hvis behandlingen er nødvendig for, at vi kan levere de tjenester til dig, vi har aftalt. Du har dog ikke ret til at flytte dine data, hvis vi behandler dem, fordi vi har vurderet, at der er vigtige grunde til det, kaldet interesseafvejning, eller hvis vi har juridiske forpligtelser til det.
Hvis du vil klage
Hvis du mener, at vi behandler dine data i strid med reglerne, skal du kontakte os hurtigst muligt. Du kan kontakte os her:
Er du utilfreds med vores behandling af dine personoplysninger, og ønsker du at klage til en offentlig myndighed, kan du klage til Datatilsynet via datatilsynet.dk.
Din mulighed for at søge erstatning
Hvis du mener, at du har lidt skade, fordi vi har behandlet dine data i strid med den gældende lovgivningen, gælder den danske rets almindelige regler for at søge erstatning.
Du kan i disse tilfælde kontakte os her:
Kan vi ikke blive enige, bliver spørgsmålet om erstatning afgjort ved de almindelige domstole.