Der er brug for et nybrud inden for den kollektive trafik, hvis den skal være et førstevalg for flere pendlere – og her kan digitalisering og bedre brug af data være nøglen til at lade bilen stå. Ved at bruge data direkte fra pendlerne i kombination med data fra den offentlige transport og andre datakilder kan vi bedre tilpasse busser og tog ud fra rejsemønstre, gøre rejsetiden for den enkelte kortere og i det hele taget hjælpe med at træffe valg hos både den rejsende og de trafikselskaber, som udbyder transporten.
Hvis vi i højere grad begynder at indsamle og strukturere passageradfærden i den kollektive trafik, kan vi nemmere fx gøre busruter mere effektive eller tilbyde en anden transport end buskørsel på forskellige tider i døgnet. Og omvendt, når myldretiden topper, kan vi udnytte den knappe plads i trængslen ved at både at optimere pladsen på vejene til busserne og optimere skift mellem stoppesteder og transportmidler.
Hvis vi begynder at indsamle og strukturere passageradfærden i den kollektive trafik, kan vi nemmere fx gøre busruter mere effektive eller tilbyde en anden transport end buskørsel på forskellige tider i døgnet.
Der findes allerede en række digitale systemer inden for trafikledelse, som kan hjælpe med at udnytte kapaciteten bedre. Men det kræver fælles mål og samarbejde på tværs af kommuner, regionen og de statslige myndigheder, så der kommer et samlet udbud af opgaver, som kan gavne de fælles pendlere.
Som et af verdens mest digitale lande står Danmark på et solidt fundament for at gribe ud efter de muligheder, som følger med den digitale udvikling. Regeringen inviterede derfor sidste år dansk erhvervsliv, faglige organisationer, brancheorganisationer, Kommunernes Landsforening, Danske Regioner og førende eksperter med ind i et nyt digitaliseringspartnerskab, som sidenhen er kommet med konkrete anbefalinger og idéer til fremtidens digitalisering af Danmark inden for en række områder. Heriblandt er der et kapitel om mobilitet og transport, som vi håber bliver en del af regeringens endelige digitaliseringsstrategi.
Målet i strategien er, at virksomheder i Danmark skal kunne levere digital offentlig service med borgeren i centrum og accelerere innovation gennem offentlig-privat partnerskaber. Både i erhvervslivet og i det offentlige, ser vi et stort potentiale, hvor digitalisering er en afgørende del af løsningen på vor tids store udfordringer – også når det gælder den grønne omstilling af vores daglige transport og en bedre udnyttelse af det samlede transportnet.
Prioritér dine buspassagerer med data og algoritmer
Digitaliseringen handler i stor udstrækning om at optimere den kollektive trafik baseret på anonymiserede data og at agere rettidigt på de reelle fakta, hvor information om trafikmønstre og flow kan komme fra flere forskellige kilder. Nogle data er målinger over tid, som giver indsigt i tendenser, mens andre data giver et indblik i, hvad der sker netop nu, og hvordan det fx ville være smart at afvikle trafikken på de store veje, så buspassagerer og evt. cyklister ikke hænger fast i trafikken.
Hos Regional Udvikling i Region Hovedstaden og hos Telia ser vi fordele i at arbejde med begge typer af data og undersøge, hvordan de komplementerer hinanden, så vi kan få et bedre kollektivt trafiksystem baseret på data. Det betyder, at man i højere grad kan planlægge ud fra de trends, man løbende ser, og optimere udbuddet af busdriften ud fra passagernes adfærd.
Trafikinformation baseret på realtidsdata og algoritmer kan også bruges til at få bilister til at ændre deres adfærd, så de kører uden for myldretiden eller sætter bilen ved et Parker & Rejs-anlæg. Det kan også være trafikprognoser målrettet den enkelte pendler, som fortæller om det er mere oplagt for den enkelte at lade bilen stå og i stedet cykle til nærmeste stoppested eller måske tage en hjemmearbejdsdag.
Datakilder fra vores mobiltelefoner fortæller os hver dag, hvor vi starter og slutter vores rejse, og eventuelle andre stop hen over dagen. Ved at få disse anonymiseret ligesom vi kender det fra Smittestop-appen kan vi få sat data i spil og se, hvordan og hvornår pendlerne rejser og om de bruger offentlig transport eller ej. Den viden er meget værdifuld, da den kan åbne for nye attraktive muligheder for optimering af det samlede trafiknet bedre og målrette information til den enkelte pendler.
Men første skridt er at få den nationale digitaliseringsstrategi på plads, så offentlige og private aktører har får et fælles udgangspunkt for samarbejder, som kan gøre den kollektive trafik til et attraktivt førstevalg – også for dem som oftest tager bilen.
Crowd Insights
Få øje på mønstrene. Vil I vide, hvor mennesker opholder sig, hvordan de bevæger sig, og hvor de tager hen? Med Crowd Insights kan vi hjælpe jer med at tage datadrevne beslutninger om alt fra byplanlægning og trafikstyring til afholdelse af events.