"Telias data kan bruges til at få indsigt i hele befolkningens bevægelser. Det gør det meget interessant for os og vores kunder", siger Morten Stenberg, trafikplanlægger og markedschef i Via Trafik, der blev grundlagt i 2000 af de tre partnere Mogens, Ulrik og Peter.
Via Trafiks konsulenter tilbyder trafikrådgivning til kunder i den offentlige sektor, f.eks. nationale, kommunale og regionale myndigheder samt private transportoperatører og ejendomsudviklere. Projekterne spænder fra større infrastrukturudvikling til planlægning af vejnet, urbanisering og offentlig transport. Via Trafik løser primært projekter i Danmark, men tilbyder også tjenester på de nordiske og internationale markeder.
Adgang til data er afgørende
Trafikplanlægning har ændret sig en hel del i de senere år. Ikke mindst på grund af en lang række nye datatyper, der understøtter trafikmodellering og prognoser.
"Vi bruger mange forskellige data", forklarer Stenberg og uddyber: "Vi har brug for oplysninger fra trafikundersøgelser og om, hvordan folk træffer beslutninger i forskellige situationer for at kunne opbygge store transportmodeller."
Telias data fortæller os, hvor en rejse begynder, og hvor den ender, og det bruger vi til at kortlægge folks bevægelser fra punkt A til B
På den baggrund begyndte Via Trafik sidste år at bruge mobilnetværksdata fra Telia Crowd Insights.
"Telias data fortæller os, hvor en rejse begynder, og hvor den ender, og det bruger vi til at kortlægge folks bevægelser fra punkt A til B", siger Stenberg, som håber, at det med 5G med tiden bliver muligt at opnå endnu større detaljeringsgrad i forbindelse med de forskellige trafikantarters bevægelsesmønstre.
Kundeværdi
Telia ejer og driver Nordens og Baltikums største digitale infrastruktur, som genererer data til Telia Crowd Insights. Mobiltelefoner genererer hele tiden bevægelsesdata, når en enhed opretter forbindelse til en mast. Det genererer op til 200-400 netværkshændelser pr. bruger om dagen.
Disse data ekstrapoleres derefter – svarende til hele befolkningen ud fra den lokale markedsandel. Det giver nøjagtige, målebaserede data og meningsfuld, lokationsspecifik indsigt.
Stenberg understreger, at det gør Telias data mere værdifulde både for Via Trafik og for Via Trafiks kunder: "Telias data kan repræsentere hele befolkningen", siger han. "Det giver os ikke kun tiltro til tallene. Vores kunder har også tillid til vores produkt, fordi de ved, at vi bruger mange forskellige typer data til at verificere vores prognoser."
Dataene fra Telia giver os mulighed for at se, hvad trafikbehovet er og på det grundlag beslutte, hvad der skal gøres for at gøre rejsen nemmere
Data til transportplanlægning
Tidligere på året samarbejdede Via Trafik med en dansk kommune om et mobilitetsprojekt. Projektet benyttede data fra Telia Crowd Insights til at finde ud af, hvordan folk bevæger sig fra forstæderne til de omkringliggende større byer og til mere specifikt at se, hvor disse rejser begyndte og endte.
"Kommunen ønsker, at folk kommer på besøg i deres fritid, så det er op til dem at gøre rejsen så nem som muligt", forklarer Stenberg og tilføjer: "Dataene fra Telia giver os mulighed for at se, hvad trafikbehovet er og på det grundlag beslutte, hvad der skal gøres for at gøre rejsen nemmere".
I et andet projekt samarbejdede Via Trafik med en transportoperatør om at beregne potentielle passagermængder for en kommende busrute. Via Trafik kunne ved at måle se, hvor mange mennesker der bevæger sig på den pågældende rute og estimere, hvor mange der potentielt set ville være interesserede i at benytte den nye busrute.
Men hvorfor er data så nyttige?
Trafikplanlægningsspecialisten Morten Stenberg fra Via Trafik mener, at Telia Crowd Insights leverer en meget repræsentativ form for data, der ikke kan fås fra andre virksomheder.
"Alle typer mennesker fra alle samfundslag bruger mobiltelefoner", siger han. "Det fantastiske ved mobiltelefondata er, at de – i modsætning til f.eks. GPS-signaler fra forskellige bilproducenter, der typisk stammer fra mennesker med en bestemt socioøkonomisk baggrund – giver en forholdsvis repræsentativ indsigt i en hel befolkning”.
Crowd Insights
Få øje på mønstrene. Vil I vide, hvor mennesker opholder sig, hvordan de bevæger sig, og hvor de tager hen? Med Crowd Insights kan vi hjælpe jer med at tage datadrevne beslutninger om alt fra byplanlægning og trafikstyring til afholdelse af events.