For at optimere forbindelsesbussernes rute og måle bæredygtighedsindsatsen i forbindelse med metroforlængelsen brugte de Telia Crowd Insights.
Der foretages mere end 700.000 ture mellem Espoo og Helsinki hver dag. For at gøre turen lettere for de rejsende investerede Helsinki Regional Transport Authority (HSL) 1,2 mia. euro i en forlængelse af metrolinjen fra Helsinki til Espoo, som kaldes West Metro. Ved at få flere mennesker til at vælge kollektiv transport frem for at køre på de omkringliggende Länsiväylä- og Turunväylämotorveje ville Espoo forlængelsen også høste miljømæssige fordele for byen ved at begrænse CO2-udledningen.
Da West Metro var færdig, var det blevet tid til at etablere busruter til de nye stationer. En vigtig faktor i denne fase var at opfylde pendlernes transportbehov. Men for at vide nøjagtigt hvor disse fødelinjer skulle placeres, havde HSL brug for data.
Pålidelige resultater inden for 36 timer
Det kan være svært at få traditionelle metoder til måling af bevægelser til at fungere statistisk korrekt, og derudover er de tidskrævende og ret dyre. F.eks. tiltrækker frivillige spørgeundersøgelser ofte rejsende med klager. Derudover kan en omfattende spørgeundersøgelse tage flere år og koste titusindvis af euro. Så i stedet for at udføre en dyr undersøgelse, der kunne give vildledende informationer, valgte HSL at bruge Crowd Insights fra Telia. HSL fik ikke alene et komplet troværdigt resultat, men det tog kun 36 timer.
Konstant opdaterede data
Telia Crowd Insights er baseret på anonymiserede mobilnetværksdata, der giver informationer om, hvor menneskemængder kommer fra, og hvor de er på vej hen på et bestemt tidspunkt. På denne måde kunne HSL få klare og tydelige billeder af, nøjagtigt hvordan de rejsende brugte de eksisterende bustjenester. Dette gav HSL et pålideligt grundlag for beslutningstagning med henblik på ny planlægning af forbindelserne.
Umiddelbart efter idriftsættelsen af de nye tjenester kunne HSL se, hvordan de rejsendes bevægelsesmønstre ændrede sig.
“Hvis vi skal drage fordel af den nye datakilde og de løbende data, skal vi ændre den måde, vi opererer på,” siger Tapio Levä, Senior Business Development Manager for data insights i Finland. “Tidligere har mange virksomheder baseret deres forretning på statistik, der blev opdateret f.eks. én gang årligt, men nu har de adgang til konstant opdaterede data om, i dette tilfælde, menneskestrømmen.”
Godt for forretningen, endnu bedre for samfundet
Ved hjælp af Crowd Insights kunne man også måle miljøpåvirkningen fra den nye metroforlængelse. Dataene viste, at brug af metroen havde reduceret biltrafikken mellem Espoo og Helsinki med 8 %, hvilket svarer til 13 tons CO2 pr. dag. Og det er kun begyndelsen for Helsinki. HSL-ledelsesteamet er meget tilfredse med resultaterne og påtænker at bruge Crowd Insights til planlægning af kollektiv transport i alle deres
15 regioner.
Vi beskytter personlig integritet
Servicen er baseret på anonymiseret og aggregeret data, genereret af TeliaCompany’s mobile netværk. Der anvendes udelukkende gruppebaseredebevægelsesmønstre, og data er irreversibelt anonymiseret, hvilket betyder, at enkeltindivider ikke kan identificeres. Al personlig information fjernes, ogløsningen er i fuld overensstemmelse med Persondataforordningen (GDPR).