Helsinki kommune har brugt Telia Crowd Insights til at måle den økonomiske og aktivitetsmæssige effekt af koncerten. Det har givet kommunen viden om, hvor gæsterne kom fra, hvor folkemængden befandt sig før og efter koncerten, hvor mange ekstra penge, der blev brugt rundt om i byen, og hvor de blev brugt. Disse oplysninger anvendes nu til at gøre fremtidige arrangementer endnu bedre.
Indsigt i den største koncert nogensinde afholdt i Finland
Da den verdenskendte kunstner Ed Sheeran gav koncert i Helsinki i juli 2019, brugte man Telia Crowd Insights til at skabe et reelt billede af, hvor gæsterne kom fra og deres bevægelsesmønstre i byen. Ved hjælp af anonymiserede mobilnetværksdata fik Helsinki kommune værdifulde oplysninger, som kan bruges i planlægningen af fremtidige arrangementer og til at give koncertpublikummet en endnu bedre oplevelse. Oplysningerne bruges også til at forstå og minimere de forstyrrelser, arrangementer af den størrelse betyder for beboerne i området.
“Det særlige ved Ed Sheeran koncerten var, at det var den største koncert, der nogensinde er afholdt i Finland,” fortæller Tapio Levä, der er Senior Business Manager, Analytics, hos Telia Finland. “Ved at analysere mobilnetværksdata fra koncerten kunne Helsinki kommune identificere trafikmønstre og arrangementets økonomiske effekt.” Ved at separere data fra gæster, der kom til Helsinki udefra, fra de lokale borgeres, kunne Helsinki kommune identificere forskellige grupper af gæster og beregne, hvor mange penge de brugte i forbindelse med Ed Sheeran koncerten.
“Vi kunne krydsreferere vores placeringsdata med oplysninger om byens indtægter fra både dagsgæster og overnattende turister. Det har vist sig, at der blev brugt i alt 9 millioner euro på forskellige måder i byen. Man kunne se, hvor de overnattende gæster boede, og vi fik et større indblik i, hvordan forskellige grupper bruger penge,” fortæller Tapio Levä.
Værdifulde data
Et af hovedformålene var at få viden om, hvor gæsterne kom fra, da Helsinki kommune arbejder på at tiltrække flere udenlandske turister.
“Det var en national begivenhed. Folk kom fra hele Finland, og de rejste i gennemsnit 96 kilometer,” forklarer han. “Dataene afslørede også, at der kom gæster fra udlandet, og penge udefra er særlig interessante, fordi de fremhæver den økonomiske betydning som denne type arrangementer kan have.” Telia Crowd Insights leverer data om, hvor menneskemængder kommer fra, og hvor de bevæger sig hen, på forskellige tidspunkter. De måler også menneskemængdens størrelse og opholdstid, både historisk og løbende. Det gør det muligt at sammenligne arrangementer i byen – men også at sammenligne med arrangementer andre steder i landet. “Det er også muligt at foretage analyser i større skala,” siger Tapio Levä. “Vi tilbyder en abonnementstjeneste, der gør det nemt at følge effekten af arrangementer og forstå værdien af dem og effekten på byen over længere tid.”
Data, der hjælper i planlægningen af fremtidige events
Stedet, hvor koncerten med Ed Sheeran blev afholdt, Helsinki-Malmi Lufthavn, havde aldrig tidligere været brugt til en koncert. Det betød, at Helsinki kommune mødte nye udfordringer, for eksempel organisering af trafiklogistikken. Ved hjælp af Telia Crowd Insights kunne Helsinki kommune analysere bevægelsesmønstre før, under og efter koncerten og få større viden om, hvordan arrangementer kunne planlægges endnu bedre på stedet fremover.
“Det er en lille lufthavn, og den havde aldrig tidligere været brugt som koncertsted. Ved at bruge Crowd Insights kunne Helsinki kommune samle information om, hvordan kommunikationen til og fra arrangementet fungerede, og man fik vigtig viden om, hvad der skulle justeres for at gøre oplevelsen endnu mere gnidningsløs ved kommende arrangementer,” siger Tapio.
“Målet er at tiltrække flere mennesker til arrangementer og at sikre, at koncerterne bliver udsolgte. Men dataene kan også bruges til at planlægge arrangementer, der ikke er baseret på billetsalg. For eksempel afholdes en årlig lyskunstfestival i Helsinki, som er gratis. I den sammenhæng er dataene endnu mere værdifulde, fordi man ikke har oplysninger om billetsalg at holde sig til,” forklarer han.
Vi beskytter personlig integritet
Servicen er baseret på anonymiseret og aggregeret data, genereret af TeliaCompany’s mobile netværk. Der anvendes udelukkende gruppebaseredebevægelsesmønstre, og data er irreversibelt anonymiseret, hvilket betyder, at enkeltindivider ikke kan identificeres. Al personlig information fjernes, ogløsningen er i fuld overensstemmelse med Persondataforordningen (GDPR).